Huikeita ominaisuuksia

Pystypuomi koostuu kahdesta osasta ja se nousee ensin koko pituuteensa. Nosturia on mahdollista käyttää myös 18 metrin koukkukorkeudella siellä, missä suurempaa nostokorkeutta ei tarvita. Vaakaristikkopuomi on kolmeosainen ja se ojentuu vinssin avulla, pala kerrallaan täyteen mittaansa. Liebherr käyttää tästä osasta tuttua jibi-nimitystä. Koko ristikkopuomin saaminen käyttökuntoon kestää vain reilut 10 minuuttia.

Erikoisuutena koneessa on 15, 30 ja 45 asteen kulmaan kääntyvä jibi. Tätä ominaisuutta ei työmaille koottavissa kiinteissä torninostureissa ole. Maksimissaan 45 asteen kulmalla päästään jopa 59 metrin koukkukorkeuteen, toki maksimi työskentelyetäisyys pienenee tuolloin karvan alle 32 metriin. Eri kulmiin taittuva jibi on ehdoton etu, kun taakkoja nostetaan esteiden, esimerkiksi rakennusten taakse.

lamminlieb4.jpg

MobiiliTorninosturin ero tavallisiin ajoneuvonostureihin

Piirroksesta selviää havainnollisesti ajoneuvonosturin ja mobiilialustaisen torninosturin ero. Kun torninosturi voidaan ajaa aivan seinän viereen ulottuvuuden kärsimättä, hukkaa ajoneuvonosturi parhaan teränsä jo seinän ja koneen väliin jäävän tyhjän tilan takia. Kun mobiilialusta ajetaan aivan seinän viereen, ei vaakaulottuvuus ole enää kovin suuri.

Tarkkaa ja Vakaata tehoa

MK88 plus saa voimansa Liebherrin kuusisylinterisestä dieselistä (D936L A6) ja tehoa on valmistajan mukaan käytössä 300 kilowattia. Liebherrin automaattisessa AS-TRONIC-voimansiirrossa on ZF:n 12-pykäläinen vaihteisto, joka antaa maksimissaan 75 tuntikilometrin huippunopeuden. Liebherrin kehittämä micromove-teknologia auttaa silloin, kun työssä on millimetrien tarkkuusvaatimukset. Se hidastaa liikenopeudet, joka auttaa kuljettajaa tarkkaan taakan kohdistamiseen.

Työmaakuvia